Toegankelijke versie: https://accessibilityreport.swink.nl/middelsee.nl/issues/
| Naam website | Middelsee |
|---|---|
| Scope |
|
| Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
| Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware. |
Een website bestaat vaak uit verschillende soorten pagina's, processen en content. De steekproef die wij maken is representatief voor de inhoud van de website. De onderzoeken voeren we handmatig uit waarbij we gebruik maken van hulpmiddelen. Dit doen wij zorgvuldig met mensen met ervaring. Omdat dit mensenwerk is kan het voorkomen dat een probleem niet is benoemd. Dit onderzoek is een momentopname. De website of app kan inmiddels veranderd zijn.
De gevonden problemen kunnen ook op pagina's buiten de steekproef voorkomen. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website of app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website of app kunnen nieuwe problemen ontstaan.
Het resultaat is voldoende als bij de uitkomst staat:
Het resultaat is onvoldoende als bij de uitkomst staat:
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Op https://middelsee.nl/ is een interactieve plattegrond aanwezig doormiddel van een svg-afbeelding. Deze afbeelding heeft een betekenisvolle naam. Er zitten interactieve onderdelen in de afbeelding. Hiervan ontbreken nog de toegankelijke naam.
Bevinding 2: Op https://middelsee.nl/ staat een gallerij met afbeeldingen. Deze afbeeldingen hebben geen goede omschrijvende tekstalternatieven. Deze afbeeldingen zijn interactief en de vergrote versies bevatten ook geen goede beschrijving. Geef de afbeeldingen een bijpassende Nederlandstalige omschrijving zodat voor iedereen duidelijk is welke afbeelding je vergroot. Dit is opgelost; echter de bladerknoppen en de sluitknoppen hebben nog geen naam.
Bevinding 3: In de PDF https://middelsee.nl/wp-content/uploads/2023/10/brief-Jynkade-en-Broukade-.pdf is het logo van Gemeente Leeuwarden aanwezig. Dit logo heeft geen alternatieve tekst. Voeg een alternatieve tekst aan de afbeelding toe om dit probleem op te lossen. Dit geldt ook voor de PDF https://middelsee.nl/wp-content/uploads/2023/10/brief-Jynkade-en-Broukade-.pdf voor de logo's in de footer en de QR-codes in het document.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 4: Op pagina https://middelsee.nl/ is een video. Op verschillende plaatsen komt informatie in beeld, bijvoorbeeld rond 0:33 een trein en aan het eind het webadres www.middelsee.nl. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm te zien is. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5. In het heronderzoek is een transcript aangetroffen. Echter de tekst zit in een PDF-bestand die niet aan de toegankelijkheidseisen voldoet. Hiermee is het transcript geen toegankelijk alternatief.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 5: Op de pagina https://middelsee.nl/ is een video. De audiodescriptie ontbreekt in deze video. Audiodescriptie is een (extra) audiospoor waarin verteld wordt wat er in beeld te zien is. Zo komt er een trein in beeld wat aangeeft dat Middelsee ook per openbaar vervoer bereikbaar is. Deze informatie wordt niet verteld. Iemand die blind is weet nu niet dat dit op het scherm te zien is. Zorg ervoor dat alle belangrijke visuele informatie in gesproken woord in de video aanwezig is.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 6: Op https://middelsee.nl/ (en andere pagina's) staat in de footer een formulier 'Blijf op de hoogte'. Als je verplichte velden niet invult dan verschijnen er foutmeldingen. Deze horen visueel bij de erboven horende velden. In de code ontbreekt deze relatie. Iemand die het scherm niet (goed) kan zien mist daardoor de foutmeldingen. Hulpsoftware leest ze niet voor en als je door de velden navigeert verdwijnen de foutmeldingen. Koppel de foutmelding en invoerveld aan elkaar via aria-describedby. Bij het contactformulier op de contactpagina gaat dit overigens wel goed.
Bevinding 7: Op pagina https://middelsee.nl/account/login zijn bij de velden 'Email adres' en 'Wachtwoord' de labels niet expliciet geassocieerd met de invoervelden. Tekstlabels moeten gekoppeld worden aan invoervelden door gebruik te maken van het for-attribuut bij het label-element die verwijst naar een id-attribuut bij het invoerveld. Zo krijgt een bezoeker die gebruik maakt van een screenreader direct te horen om welk veld het gaat als direct naar het invoerveld wordt gesprongen. Dit geldt ook voor de achterliggende pagina's bij het inloggen.
Bevinding 8: De PDF https://middelsee.nl/wp-content/uploads/2023/10/brief-Jynkade-en-Broukade-.pdf is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat er de documentstructuur niet is te bepalen. Software kan daardoor bijvoorbeeld niet bepalen wat koppen zijn, de alternatieve tekst bij afbeeldingen en wat de leesvolgorde is. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en ALT-teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.
Bevinding 9: In de PDF https://middelsee.nl/wp-content/uploads/2025/05/Flyer-parkeren-in-Middelsee.pdf zijn koppen aanwezig die niet als koppen zijn opgemaakt, bijvoorbeeld de rode koppen 'Mobiliteit in Middelsee' en 'Mobiliteit in Middelsee' en ook de koppen 'Planning' en 'Enquête'. Codeer deze met de juiste tags zodat de pagina ook voor mensen die gebruik maken van hulpsoftware de structuur van het document begrijpen.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 10: Op pagina https://middelsee.nl/ (en andere pagina's) is in de footer een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en achternaam kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email". Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes.
Bevinding 11: Op pagina https://middelsee.nl/contact/ is een contactformulier aanwezig waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en naam kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email". Voor alle velden is dit opgelost, met uitzondering van het telefoonnummer; hier ontbreekt de autocomplete met een correcte waarde nog.
Bevinding 12: Op pagina https://middelsee.nl/account/login is een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres kan invullen. Het doel van deze en een andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 13: Op pagina https://middelsee.nl/aanbod/ is een plattegrond waarbij de vlakken 'Toekomstige ontwikkeling', 'In ontwikkeling', 'In verkoop' en 'Verkocht' alleen door kleurverschil herkenbaar zijn. Mensen die geen kleuren kunnen onderscheiden missen zo informatie. Naast kleuren kun je hier bijvoorbeeld ook verschillende soorten arcering gebruiken om de informatie over te brengen.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 14: Op https://middelsee.nl/ (en andere pagina's) wordt de combinatie van oker (#E0A400, color-primary in CSS) en wit gebruikt. Deze leveren een contrast op van 2.2:1. Dit contrast is onvoldoende voor gewone teksten, maar ook ongewone (extra grote) teksten. Dit zou minimaal 4.5:1 en 3.0:1 moeten zijn. Dit is op veel plekken opgelost. Op een aantal pagina's nog niet, zoals:
Bevinding 15: Op pagina https://middelsee.nl/ is een interactieve plattegrond met daarin bruine vlakken met gele tekst. Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is 3.7:1 waar dit 4,5:1 moet zijn. Aan de buienkant verloopt de kleur van de vlakken; daar is het contrast nog lager.
Bevinding 16: in de PDF Flyer-parkeren-in-Middelsee.pdf is in de footer rode tekst op een donkere achtergrond. De contrastverhouding is 2:1 waar dit 4,5:1 moet zijn. Zorg voor voldoende contrast.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 17: Op pagina https://middelsee.nl/ is een interactieve kaart in de vorm van een afbeelding opgenomen. Dit is een afbeelding met tekst bijvoorbeeld 'Wetterstêd'. Slechtzienden kunnen deze tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te verhogen. De tekst op de afbeelding komt verder niet voor op de pagina, zodat blinden deze informatie helemaal moeten missen. Plaats deze tekst daarom als HTML-tekst op de pagina.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 18: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan komen op https://middelsee.nl/ allerlei onderdelen over elkaar heen zoals de navigatiemenuknop, de toegankelijkheidsknoppen en de knop 'Bekijk hier middelsse in 3D'. Zorg voor voldoende ruimte tussen de componenten en zorg dat de content goed leesbaar blijft. Zorg er ook voor dat er geen scrollbalk onderop voor de hele content verschijnt, maar dat dit alleen bij de interactieve kaart verschijnt. Na het heronderzoek is nog een probleem waarneembaar met de "sticky" knoppen. De knoppen die aan de rechterzijde constant in beeld blijven zorgen ervoor dat de content niet altijd volledig leesbaar is.
Bevinding 19: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan zijn op https://middelsee.nl/aanbod/ verschillende filters in het formulier moeilijk bruikbaar. Op lagere resoluties vallen er visueel delen weg, en worden componenten deels onbedienbaar omdat ze overlappen met andere interface elementen. Zorg dat dit ook bij lage resolutie goed werkt.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 20: Op https://middelsee.nl/ en https://middelsee.nl/aanbod/ is een interactieve plattegrond in de vorm van een SVG. De interactieve delen hebben contrasten lager dan 3.0:1 met omliggende delen (onder andere door oker en wit).
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 21: Op https://middelsee.nl/aanbod/ kun je onder 'Nieuwbouwprojecten' filteren. Deze velden bevatten de tekst 'Maak een keuze'. Bij aanpassingen in de typografie zijn deze niet volledig leesbaar.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 22: Op https://middelsee.nl/ is een interactieve plattegrond. Bezoekers die met het toetsenbord navigeren, bijvoorbeeld met de tabtoets, kunnen deze plattegrond niet bedienen. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen bereikbaar en bedienbaar zijn met het toetsenbord. Dit komt ook voor op https://middelsee.nl/aanbod/.
Bevinding 23: Op https://middelsee.nl/account/login (en bijbehorende pagina's) staan links zoals 'Wachtwoord vergeten?' die niet geïmplementeerd zijn als links. Deze zijn niet te bereiken en te bedienen met het toetsenbord.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 24: Op pagina https://middelsee.nl/aanbod/ staat een zogenaamde carrousel die na elke paar seconden een nieuw beeld laat zien. Deze carrousel kan niet gestopt, gepauzeerd of verborgen worden. Bij sommige mensen kan de beweging misselijkheid veroorzaken. Voor mensen met bijvoorbeeld een cognitieve beperking kan het lastig zijn omdat zij zich tijdens het lezen niet kunnen concentreren op de tekst, door de beweging op het scherm. Zorg dat bezoekers de carrousel kunnen stoppen of pauzeren, of verwijder de carrousel in z’n geheel. Dit komt ook voor op https://middelsee.nl/.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 25: De PDF Flyer-parkeren-in-Middelsee.pdf heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond. Dit geldt ook voor de PDF brief-Jynkade-en-Broukade-.pdf
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 26: Wanneer 'Aanmelden' in de header van elke pagina focus heeft, is dat niet zichtbaar. Zorg ervoor dat bezoekers die met het toetsenbord navigeren weten welk element de focus heeft door een duidelijke focusrand toe te voegen.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 27: In de eigenschappen van PDF brief-Jynkade-en-Broukade-.pdf is de taal niet ingevuld. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF (Nederlands).
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 28: Op pagina https://middelsee.nl/contact/ zijn 2 formulieren, 'Contactformulier' en 'Blijf op de hoogte'. Hier wordt niet consequent gebruik gemaakt van d in te vullen velden. Zo wordt voor het e-mailadres in het ene formulier gebruik gemaakt van de correcte schrijfwijze 'E-mailadres' en in het andere formulier 'E-mail adres' en 'Email'. zorg voor eenduidige benoemen van velden.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 29: Wanneer bezoekers op pagina https://middelsee.nl/ bij 'blijf op de hoogte' geen of foutieve invoer invullen, verschijnen er foutmeldingen op de pagina. Bijvoorbeeld 'Geslacht is een verplicht veld'. Een goede foutidentificatie vermeld welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld 'Het veld Geslacht is niet ingevuld’. Dat een veld verplicht is, is een foutsuggestie zoals omschreven bij succescriterium 3.3.3.
Bevinding 30: Wanneer bezoekers op pagina https://middelsee.nl/contact/ bij het contactformulier geen of foutieve invoer invullen, verschijnen er foutmeldingen op de pagina. Bijvoorbeeld 'Minstens één veld moet ingevuld zijn'. Een goede foutidentificatie vermeld welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld 'Het veld is niet ingevuld’. Dat een veld verplicht is, is een foutsuggestie zoals omschreven bij succescriterium 3.3.3. In het heronderzoek is gebleken dat dit slechts deels is opgelost.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 31: Op https://middelsee.nl/ staat een zogenaamde "slider". Hierin kan men door afbeeldingen navigeren met 2 knoppen met een pijl. Er is een tekst aan de knop toegevoegd, maar deze zijn zodanig onzichtbaar dat ze ook door hulpsoftware niet waargenomen worden. Zorg dat de tekst zichtbaar waargenomen kan worden door hulpsoftware; visueel hoeft de tekst niet zichtbaar te zijn.
Bevinding 32: Op https://middelsee.nl/ (en andere pagina's) zijn verschillende links en knoppen zonder naam. Denk hierbij aan de knoppen voor grotere tekst en voorgelezen tekst, de sluit-knop van de pop-up bij de svg-plattegrond. Geef alle interactieve onderdelen een naam zodat deze bedienbaar wordt voor mensen die gebruik maken van hulpsoftware.
Bevinding 33: Op https://middelsee.nl/ is een interactieve plattegrond. De informatie in deze afbeeldingen en de interacties die hiermee uit te voeren zijn, zijn niet beschikbaar voor hulpsoftware. Hierdoor is de interactie niet te bedienen (zie ook SC 2.1.1 maar is ook niet voor iedereen duidelijk wat er getoond wordt. Zorg dat de interactieve elementen goede rollen hebben en dat er goed beschrijvingen zijn. Dit komt ook voor op https://middelsee.nl/aanbod/.
Bevinding 34: Op https://middelsee.nl/ is een interactieve plattegrond. Door deze te bedienen kan content tevoorschijn komen. De knop om deze content te sluiten heeft geen naam. Daarnaast heeft deze ook geen rol, en daarmee geen semantische waarde. Dit komt ook voor op https://middelsee.nl/aanbod/.
Bevinding 35: Op https://middelsee.nl/buurtinformatie/ (en andere pagina's) staan vragen/antwoorden. Deze interactieve elementen hebben geen naam, rol of waarde. Dit is grotendeels opgelost. Alleen de status van de knoppen ontbreken nog (tekst is uit- of ingevouwen).
Bevinding 36: Op https://middelsee.nl/account/login (en bijbehorende pagina's) staan links zoals "wachtwoord vergeten?" die niet geïmplementeerd zijn als links. Hierdoor zijn de links niet te bedienen met het toetsenbord en niet waar te nemen met hulpsoftware. Gebruik het a-element met het href-attribuut om links te markeren.
Bevinding 37: Bij een lage resolutie (bijvoorbeeld als je inzoomt) verplaatst het menu zich in een menuknop (knop met 3 horizontale strepen). Voor ziende gebruikers is het duidelijk dat deze in- of uitgevouwen is. Voor mensen die blind of slechtziend zijn is dat niet zo. Geef in de code de status aan met aria-expanded of een vergelijkbare techniek, om dit probleem op te lossen.
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.